C++ Operator Overloading

Operator overloading, halihazırda bulunan operatorlere yeni anlamlar yüklemek için yazılan operator fonksiyonlardır. C++ dilinin esnek olmasını sağlayan özelliklerden birisi olan bu işlem, kendi yazdığımız tipler için implement edilir. Örnek verecek olursak;

’+’ operatoru iki tane int değeri toplarken;

int a=5, b=3, ;
c = a + b;

şeklinde çalışır. + operatoru, a üzerinden b parametresini alarak çalışan bir fonksiyon gibi davranır. Yani ;

     a + b ifadesi a.operator+( b ) ifadesine eşittir.

Peki + operatoru bizim object lerimiz üzerinde çalışırken nasıl çalışacaklar, hangi değerleri nasıl toplayacaklar, neyi nereye atıyacaklar ? Şimdi bir örnekle inceleyelim.

1 Adı Coordinate olan bir tane classımız olsun. ( Bilindiği üzere koordinat düzleminde bir noktayı belirtmek için x ve y olmak üzere iki tane integer değer tutmamız gerekecek. )

2 Bu Coordinate classının headerı basit olarak şu şekilde olsun :

class Coordinate {

public:
.......

private:
     int x;
     int y;
};

3 Main fonksiyonunda iki tane Coordinate object’ini toplamak istediğimiz zaman + operatoru hangi değerleri ne şekilde toplayacağını bilemez. Çünkü toplaması gereken 4 tane değer mevcuttur. İşte bunun için Coordinate object’lerimizi toplarken + operatorunu overload etmemiz gerekecek.

4 Header dosyasında, class Coordinate içerisindeki public kısımda + operatorunun prototype’nı yazıyoruz.

Coordinate &operator+( const Coordinate & );










5 Daha sonra implementation dosyamızda bu fonksiyonu overload ediyoruz.

Coordinate &Coordinate::operator+( const Coordinate &myCoor )
{
     Coordinate *tempCoor = new Coordinate(); // allocate tempCoor 
     
     tempCoor.x = x + myCoor.x ; // addition of x values
     tempCoor.y = y + myCoor.y; // addition of y values

     return *tempCoor; // return addition
}

6 Yukarıdaki kodu inceleyecek olursak;
    - Fonksiyonun referans döndermesi ard arda toplama işlemi yapabilmek içindir. 
      Örn : myCoor1 + myCoor2 + myCoor3;

    - Parametrenin const olması değiştirilmeyeceği manasına geliyor ki zaten değiştirilmiyor. Ayrıca referans olması da data memberlarına nokta operatoru ile erişebilmesi içindir.

     - Son olarak da return *tempCoor ifadesi toplamları dönderir.

Basit olarak bir operator overload işlemi bu şekilde yapılıyor. Birkaç istisnası var. 

1 Nokta(.), nokta-yıldız (.*), ternary conditional ( ? : ) ve binary resolution ( :: ) operatorleri overload edilemiyor.
2 Var olmayan bir operator yaratılamıyor.
3 Operator öncelikleri değiştirilemiyor.
4 Kendiliğinden overload edilen default operatorler mevcuttur. Bunlar atama ( = ), adres ( & ), yıldız ( * ) ve virgül ( , ) operatorleridir. ( Eğer data member değerlerimiz pointer veya array ise bu operatorlerin de overload edilmesi daha sağlıklı olur. ) 

Popular posts from this blog

Polya’nın Problem Çözme Teknikleri

Mikroislemci Temelleri